سخن دبیر علمی همایش

کودکان با نیازهای ویژه گروه ناهمگنی می باشند که به لحاظ محدودیت های ذهنی، حسی، یادگیری، ارتباطی، عاطفی و رفتاری و نیز جسمی و حرکتی قادر نیستند از آموزش های عادی استفاده نمایند و آموزش این افراد مستلزم بکارگیری روش های خاص آموزشی و توانبخشی و نیز بهره مندی از مربیان و معلمان متخصص و آموزش دیده می باشد. از طرفی همه‌ساله در دنیا تعداد زیادی دانش‌آموز، آموزش ویژه و خدمات مرتبط با آن را دریافت می‌کنند و در کشور ما نیز تعداد زیادی نوآموز و دانش آموز از پیش ازدبستان تا پایان دبیرستان تحت پوشش خدمات آموزش ویژه قرار دارند.

          این در حالی است که آموزش کودکان با نیازهای ویژه از دیر باز مورد توجه مربیان، معلمان، متخصصان و والدین بوده است و اززمانی که دانشمند عصب شناس فرانسوی ایتارد کودکی را بنام ویکتور که کم توان ذهنی بود را مورد آموزش قرار داد و اعلام کرد که مشکل ویکتور نورولوژیک نیست بلکه  « آموزشی » است، تا به امروز پیشرفت های شگرفی در زمینه ابعاد آموزشی این کودکان صورت گرفته است. مطالعه پیشینه و تاریخچه آموزش کودکان با نیازهای ویژه نشان می دهد که آموزش و توانبخشی این کودکان روندی رو به رشد داشته است و امروزه ما شاهد بکارگیری علوم و تکنولوژی های رایانه ای در آموزش و توانبخشی این کودکان هستیم، شاهد بر این مدعا تکنولوژی های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می باشد که دریچه نوینی را به روی درمانگران و معلمان گشوده است. بنابر این برگزاری همایش های علمی به منظور تبادل یافته های علمی، کسب تجربه ها و دستیابی به آخرین دانش ها در مرز دانش از ضرورت های یک نظام آموزشی پویا در حوزه آموزش کودکان با نیازهای ویژه می باشد و برگزاری دومین همایش ملی دانش موضوعی - تربیتی در آموزش کودکان با نیازهای ویژه نیز فرصتی برای هم افزایی در راستای این اهداف است.

در این همایش که با حمایت دانشگاه فرهنگیان کشور و به میزبانی مدیریت پردیس های فرهنگیان استان اصفهان و با مشارکت دانشگاه اصفهان، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، اداره کل بهزیستی استان اصفهان، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، مدیریت آموزش و پرورش استثنایی اصفهان و .... در اسفندماه 1401  و در موضوعات و محورهای آموزشی و توانبخشی مشخص برگزار می گردد، انتظار می رود که پژوهشگران، متخصصان، دانشجویان، مربیان، معلمان و درمانگران با ارائه مقالات خود، آخرین یافته ها و تجربه های علمی خود را به مشارکت بگذارند، به همین منظور از همه عزیزانی که در این حوزه فعالیت می نمایند، دعوت به مشارکت می نماییم.