مروری روایتی بر روابط در خانواده‌های دارای فرزند با نیازهای ویژه: واکنش‌های اعضای خانواده و سازگاری آنها
کد مقاله : 1040-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
فاطمه خونساری1، محمد عاشوری *2
1دانشجوی دکتری رشته روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، ایران
2دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
امروزه متخصصان خردمندی که با یادگیرندگان دارای نیازهای ویژه کار می‌کنند از اهمیت خانواده آگاهی دارند. آنها می‌دانند که خانواده‌ها و نه فقط والدین، به نحو مهمی در پیامدهای موفقیت‌آمیز برای افراد دارای نیازهای ویژه تعیین کننده هستند. بدون تردید، یک روش خوب این است که آموزش ویژه با دلجویی و مهربانی به کار با خانواده ادامه یابد. وقتی که درباره خانواده صحبت می‌کنیم باید درک وسیعی نسبت به خواهران و برادران، خویشاوندان، دوستان نزدیک یا افراد مشابه با اعضای خانواده که نقش همانندی دارند داشته باشیم. چرا که تولد کودک دارای نیازهای ویژه می‌تواند تأثیر عمیقی بر خانواده داشته باشد اما همیشه ماهیت دقیق این اثر، قطعی نیست. واکنش‌های اعضای خانواده در برابر افراد دارای نیازهای ویژه می‌تواند به وسعت طرد مطلق تا پذیرش کامل، از خشم زیاد تا عشق شدید و از غفلت کامل تا حمایت افراطی در نوسان است. اما مهم‌تر این که همیشه یک کودک دارای نیازهای ویژه خوشبختی خانواده را تهدید نمی‌کند. در حقیقت، برخی والدین و خواهران و برادران تصدیق می‌کنند که داشتن یک عضو دارای نیازهای ویژه در خانواده، پیوند خانواده را تقویت می‌نماید. در این مقاله، پویایی‌ خانواده‌های کودکان دارای نیازهای ویژه بررسی می‌شود و مشارکت والدین و همچنین نقش والدین و خانواده‌های این کودکان مورد بحث قرار می‌گیرد.
کلیدواژه ها
والدین، خانواده‌ها، کودکان، نیازهای ویژه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی