نگرش معلمان در مورد آموزش فراگیر و چالشهای مرتبط با آن: مطالعه مرورری نظامند |
کد مقاله : 1043-CNF-FULL |
نویسندگان |
طاهره نجفی فرد *1، ناهید ثامتی2، صاحب یوسفی3، صمد آخوندلو4، شقایق جباری زادگان5، عاطفه حبیبیان6 1مربی دانشگاه فرهنگیان نسیبه 2استاد دانشگاه 3دانشگاه نسبه 4دانشگاه تهران 5دانشگاه آزاد 6دانشگاه پیام نور |
چکیده مقاله |
آموزش فراگیر، فرایند رسیدگی و پاسخگویی به تنوع نیازهای همه یادگیرندگان از راه افزایش مشارکت در یادگیری، فرهنگ ها و جوامع ، و کاهش محرومیت از آموزش و در مدت آموزش است. برخی از مطالعات نشان می دهند که معلمان نگرشهای متفاوتی در مورد فراگیرسازی دارند و با چالشهای متعددی در این زمینه روبه رو هستند. هدف پژوهش حاضر مطالعه نظاممند نگرش معلمان در مورد آموزش فراگیر و چالشهای مرتبط با آن بود. در مطالعه مروری سیستمانیک حاضر، مقالات کمی و کیفی منتشر شده در رابطه با مفهوم نگرش معلمان در مورد آموزش فراگیر و چالشهای مرتبط با آن در طی سالهای 2000 تا 2018 میلادی در بانکهای اطلاعاتی Wiley, Elsevier ،Medlin، Google Scholar, ERIC, و Pub Med استخراج و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت انتخاب شدند. واژههای مورد استفاده در جستجوTeachers' Attitudes, inclusive practices, Inclusive Education, Teachers' Challenges استفاده شد. مرور ادبیات پژوهش نشان داد بیشتر معلمان از فراگیرسازی حمایت نمی کنند و برخی از معلمان کمتجربه درباره فراگیرسازی نگرش منفی دارند. همچنین، نتایج نشان داد که معلمان باید سیاستها و آموزشهای فراگیرسازی، کاملاً آشنا باشند و با ویژگیهای متفاوت دانشآموزان آشنایی پیدا نمایند. با توجه به اهمیت فراگیرسازی به نظر میرسد نتایج این پژوهش میتواند به معلمان، سیاست گذاران آموزش و پروش و روانشناسان امر آموزش کمک کند تا در جهت شکل گیری صحیح نگرشی درست و کاهش چالشهای پیش روی معلمان حیطه آموزش فراگیرسازی گام بردارند به هدفهای آموزش فراگیر نزدیک شوند. |
کلیدواژه ها |
نگرش معلمان، آموزش فراگیر، چالشهای معلمان، مطالعه نظاممند |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |