برنامه مداخله و حمایت رفتاری مثبت و کاربرد‌ آن برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1049-CNF-FULL
نویسندگان
ساجده سادات صفوی ریزی1، محمد عاشوری *2
1گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیاز های خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
مداخله و حمایت رفتاری مثبت نوعی چارچوب مبتنی بر شواهد و سه لایه‌ای برای حمایت از سلامت رفتاری، تحصیلی، اجتماعی، هیجانی و شناختی دانش‌آموزان است که برای کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه کاربرد دارد. هنگامی که این مداخله با وفاداری اجرا شود، شایستگی هیجانی اجتماعی، موفقیت تحصیلی و فضای روانی مدرسه را بهبود می‌بخشد. همچنین سلامت و رفاه معلم را افزایش می‌دهد. مداخله و حمایت رفتاری مثبت دارای سه سطح مختلف است. سطح اول آن برای همه کودکان و نوجوانان کاربرد دارد. در این سطح، قواعد رفتاری به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. معمولاً در این سطح مشکلات 80 درصد دانش‌آموزان برطرف می‌شود. اگر مشکلات رفتاری دانش‌آموزی در سطح اول کاهش نیافت یا از بین نرفت وارد سطح دوم می‌شود. در این سطح، دانش‌آموزان گروه‌بندی می‌شوند و مهارت‌های رفتاری و اجتماعی متناسب با مشکلاتی که دارند به آنها آموزش داده می‌شود. معمولاً در این سطح مشکلات 10 تا 15 درصد دانش‌آموزان برطرف می‌شود. باز هم اگر مشکلات رفتاری فردی برطرف نشد وارد سطح سوم می‌شود. در این سطح، ابتدا یک فرد حمایت‌گر برای دانش‌آموز تعیین می‌شود تا در بیشتر مواقع بر رفتارهایش نظارت کند. سپس ارزیابی رفتار کارکردی انجام می‌شود تا عوامل پیشایندی، زمینه‌ساز و پیامدی مورد بررسی قرار گیرد. به این ترتیب رفتارهای مطلوب دانش‌آموز با استفاده از مداخله و حمایت رفتاری مثبت بهبود می‌یابد. معمولاً در این سطح مشکلات 1 تا 5 درصد دانش‌آموزان برطرف می‌شود که بیشتر این دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه هستند.
کلیدواژه ها
مداخله و حمایت رفتاری مثبت، سلامتی، کودکان دارای نیازهای ویژه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر