مطالعه اثربخشی بازی درمانی بر اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
کد مقاله : 1050-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
ملیکا اناری نوش آبادی *1، مهسا محمدشریفی1، فاطمه شهبازی1، سارا ناصح2
1دانشگاه فرهنگیان امام خمینی کاشان
2استاد دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) کاشان
چکیده مقاله
نارسایی توجه/بیش فعالی، از شایعترین اختلال های کودکان است که سازگاری کلی زندگی را مختل کرده و مسبب مراجعه ی کودکان و نوجوانان بسیاری به روان پزشک و روان شناس شده است. از بازی درمانی غالبا برای درمان کودکان ناسازگار و کسانی که نسبت به حل مسائل مربوط به سازگاری مشکل دارند، استفاده می شود. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر مطالعه ی اثربخشی بازی درمانی بر اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی می باشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن اسنادی است و مظالب با مطالعه ی پژوهش های چند دهه ی اخیر در این حوزه گردآوری شده اند. بنابر یافته های این پژوهش، انواع مختلف بازی درمانی علائمی چون تکانشگری و بیش فعالی، تعادل، پرخاشگری، اضطراب و افسردگی، رفتارهای ضداجتماعی، مدیریت هیجان، خودآگاهی و خودکارآمدی، توجه، تمرکز و... را بهبود می بخشند. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت بازی درمانی بر مشکلات متفاوت کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی تاثیر بسزایی دارد. از این رو میتوان از بازی درمانی به عنوان یک روش مداخله ای موثر در حوزه ی اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی سود جست.
کلیدواژه ها
بازی درمانی، نارسایی توجه، بیش فعالی، اختلال، اثربخشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی