مقایسه تنظیم هیجان در کودکان ناشنوا و شنوا و معرفی بسته آموزشی تنظیم هیجان
کد مقاله : 1054-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
مهرشید دانادل1، محمد عاشوری *2
1روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر مقایسه تنظیم هیجان در کودکان ناشنوا و شنوا و معرفی بسته آموزشی تنظیم هیجان بود. این پژوهش از نوع توصیفی و مروری می‌باشد. کودکان ناشنوا از نظر شناسایی، درک و ابراز هیجان در مقایسه با همسالان شنوای خود با چالش بیشتری روبرو هستند. کم‌شنوایی نه تنها بر رشد طبیعی مهارت‌های زبانی تأثیر می‌گذارد بلکه بر سایر عملکردهای عصبی شناختی کودکان ناشنوا موثر است. اگر این کودکان در محیطی زندگی کنند که دسترسی آنها به اطلاعات زبانی و تعامل اجتماعی محدود شود ممکن است در ابراز هیجان‌ نسبت به همسالان شنوای خود با چالش‌های بیشتری مواجه شوند. علاوه بر این، وجود مشکل در ابراز هیجان می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر عملکرد اجتماعی بگذارد. به نظر می‌رسد که نقص در توانایی کنترل هیجان به دلیل مشکل در توانایی توجه و عملکرد نظارت شناختی هیجان در طول فرآیند تشخیص مشکلات هیجانی باشد. بنابراین، اگر نظارت شناختی هیجان در کودکان ناشنوا بهبود یابد احتمال می‌رود مشکلات هیجانی آنها هم کمتر شود. یکی از روش‌های آموزشی که مبتنی بر هیجان است و باعث کاهش مشکلات رفتاری و بالینی افراد می‌شود آموزش تنظیم هیجان می‎باشد. بسته آموزشی تنظیم هیجان شامل آموزش ابراز هیجان، ارزیابی آسیب‌پذیری مهارت‌های هیجانی، ایجاد تغییر در موقعیت برانگیزاننده هیجان، تغییر توجه، تغییر ارزیابی شناختی، تغییر پیامدهای فیزیولوژیکی هیجان و ارزیابی مجدد می‌شود. از این بسته آموزشی می‌توان برای بهبود تنظیم هیجان در کودکان ناشنوا و شنوا استفاده کرد.
کلیدواژه ها
تنظیم هیجان، کودکان ناشنوا، بسته آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر