اثربخشی تمرین های رایانه ای شناختی بر بهبود عملکرد حافظۀ فعال دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی |
کد مقاله : 1055-CNF-FULL (R1) |
نویسندگان |
علی شریفی *1، محدثه عرفانی نسب2 1استادیار 2روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف برسی اثر بخشی تمرین های رایانه ای شناختی با تمرکز بر حافظه کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی انجام شد.تعداد 12 کودک با اختلال نارسایی توجه بیش فعالی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به عنوان گروه آزمایش بهوسیله نرم افزار آموزش حافظه فعال سینا آموزش داده شدند. تعداد 12 دانش آموز نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. هر دوگروه به وسیله خرده مقیاس حافظه فعال آزمون استنفورد بینه در مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند.گروه آزمایش به مدت 15 جلسه در برنامه آموزشی شرکت داده شدند. نتایج به وسیله آزمون تحلیل کواریانس مورد بررسی قرارگرفتند. یافته ها حاکی از اثر بخشی پایین نرم افزار سینا بر روی حافظه فعال کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. باتوجه به نتایج بدست آمده به نظر می رسد تعداد جلسات بیشتر و همچنین استفاده از نرم افزار های مختلف در کنار آموزهای سنتی می تواند اثر بخشی بیشتری نسبت به آموزش های رایانه ای شناختی صرف داشته باشد. از این رو پیشنهاد می شود درکنار استفاده از نرم افزار های شناختی از سایر روش های آموزشی نیز برای ارتقا حافظه فعال این دانش آموزان کمک گرفته شود. |
کلیدواژه ها |
اختلال نقص توجه/بیش فعالی، حافظه فعال، تمرین های رایانه ای شناختی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |