اثربخشی آموزش توانمند سازی حرکتی – روانشناختی بر عزت نفس و خود پنداره های بدنی نوجوانان با معلولیت بینایی
کد مقاله : 1061-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
آزاده طباطبایی جبلی1، مصطفی عرب ورنوسفادرانی *2
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر دانشکده علوم انسانی گروه مشاوره توانبخشی
2مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توانمند سازی حرکتی – روانشناختی بر افزایش عزت نفس و خود پنداره های بدنی نوجوانان با معلولیت بینایی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با یک گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کم بینا و نابینای بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و برای گروه آزمایش جلسات توانمند سازی حرکتی – روانشناختی طی 8 جلسه 60 دقیقه ای به صورت حضوری انجام شد. پیش‌آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه آزمایش و گواه به وسیله پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه خودپنداره بدنی مارش و همکاران انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد که برنامه‌ی توانمند سازی حرکتی – روانشناختی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، به طور معناداری باعث افزایش عزت نفس و خود پنداره های بدنی در مرحله پس آزمون شده است(P<0/05).
این پژوهش نشان داد که برنامه‌ی توانمند سازی حرکتی – روانشناختی، عزت نفس و خود پنداره های بدنی نوجوانان با معلولیت بینایی شهر اصفهان را افزایش می‌هد و این متغیر می‌تواند در افزایش بهبودی و توانبخشی معلولین بینایی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
توانمند سازی حرکتی، روانشناختی، عزت نفس، خود پنداره های بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر