اثربخشی آموزش توانمند سازی حرکتی – روانشناختی بر مهارت های اجتماعی و رفتارهای تکانشی نوجوانان با معلولیت بینایی |
کد مقاله : 1067-CNF-FULL |
نویسندگان |
مصطفی عرب ورنوسفادرانی * مدرس دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
محرومیت از چنین حس بینایی می تواند تغییرات اساسی در توانمندی های شخصی یک فرد ایجاد کند و نحوه تعامل او با محیط و در نتیجه مهارت های اجتماعی او را تحت تاثیر قرار دهد و موجب بروز رفتارهای تکانشی شود. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توانمند سازی حرکتی – روانشناختی بر مهارت های اجتماعی و رفتارهای تکانشی نوجوانان با معلولیت بینایی شهر اصفهان بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیش آزمون پس آزمون با یک گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان با معلولیت بینایی شهر اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا هر دو گروه به وسیله پرسشنامه مهارت های اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992) و مقیاس تکانشگری بارت (2004) مورد پیش آزمون قرار گرفتند، در ادامه جلسات توانمند سازی حرکتی – روانشناختی طی 8 جلسه انجام شد. پس ازاتمام جلسات، پس آزمون برای گروه آزمایش و گروه گواه انجام شد. یافته ها بیانگر این بود که برنامهی توانمند سازی حرکتی – روانشناختی بر مهارت های اجتماعی و رفتارهای تکانشی نوجوانان با معلولیت بینایی شهر اصفهان موثر بوده است (P<0/05). این پژوهش نشان داد که برنامهی توانمند سازی حرکتی – روانشناختی، بر مهارت های اجتماعی و رفتارهای تکانشی نوجوانان با معلولیت بینایی موثر بوده و این مداخله میتواند در افزایش بهبودی و توانبخشی معلولین بینایی مورد توجه قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
توانمندسازی حرکتی - روانشناختی، مهارتهای اجتماعی، رفتارهای تکانشی، معلولیت بینایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |