تأثیرآموزش مهارت جرات ورزی براستیگماوافسردگی مادران دانش آموزان سندروم داون درشهراصفهان
کد مقاله : 1070-CNF-FULL
نویسندگان
مصطفی عرب ورنوسفادرانی *
مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت جرات ورزی براستیگما و افسردگی مادران دانش‌آموزان سندروم داون در شهراصفهان به روش نیمه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان سندروم داون در شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفره آزمایش وگواه تقسیم شدند. جهت جمع آوری اطلاعات،از دو پرسشنامه استیگمای درونی شده با ضریب پایایی 89/0 و پرسشنامه افسردگی بک- فرم کوتاه با ضریب پایایی 92/0 استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت جرات ورزی با سطح معناداری 05/0، تأثیر معناداری بر کاهش استیگماوافسردگی مادران دانش آموزان سندروم داون دارد. در نهایت می‌توان گفت با آموزش مهارت جرات ورزی، می‌توان موجبات کاهش استیگما و افسردگی مادران دانش آموزان سندروم داون را فراهم نمود.
کلیدواژه ها
مهارت جرات‌ورزی، استیگما، افسردگی، سندروم داون.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی