اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله روزمره بر سازماندهی رفتاری هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی دوره دوم ابتدایی
کد مقاله : 1086-CNF-FULL
نویسندگان
عباسعلی تقی پور جوان *1، فهیمه حسن نتاج2، سکینه محمدیان3
1استاد مدعو دانشگاه فرهنگان پردیس شریعتی ساری
2استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان پردیس شریعتی ساری
3معلم دانش آموزان با نیاز ویژه، دبستان خاطره رامش بابل
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مهارت های حل مسئله بر سازماندهی رفتاری هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی دوره دوم ابتدایی استان مازندران صورت گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان کم توان ذهنی در سال تحصیلی 1401-1402 استان مازندران بودند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای و تصادفی ساده بود. از بین مدارس کودکان با نیاز های ویژه استان مازندران، 2 شهرستانبه تصادف انتخاب و از مدارس این شهرستان 2 مدرسه انتخاب گردید؛ به منظور انتخاب افراد نمونه تعداد 30 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب گردید و بر حسب تصادف به دو گروه کنترل وآزمایش(کنترل: 15 نفر، آزمایش 15 نفر)تقسیم شدند. برنامه مداخله مهارت های حل مسئله شناختی طی 15 جلسه 45 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه آزمون هوش ریون رنگی کودکان، پرسشنامه توانایی و مشکلات (SDQ) و مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون در قبل وبعد برنامه مداخله بر روی دو گروه انجام گرفت. روش آماری تحلیل کواریانس وبا بهره گیری از نرم افزارآماری spss 18 تجزیه وتحلیل شد. تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد آموزش مهارت های حل مسئله بر سازماندهی رفتاری هیجانی و مهارت های اجتماعی در دانش آموزان کم توان ذهنی موثر می باشد.
کلیدواژه ها
مهارت حل مسئله ، سازماندهی رفتاری هیجانی، مهارت اجتماعی، کم توان ذهنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر