پیش بینی توانمند سازی روانشناختی بر اساس سبک های دلبستگی با میانجیگری خودکارآمدی در بین معلمان استثنایی استان اصفهان |
کد مقاله : 1088-CNF-FULL |
نویسندگان |
شادی حاتم پور * دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تهران مرکز . معلم |
چکیده مقاله |
پیش بینی توانمند سازی روانشناختی بر اساس سبکهای دلبستگی معلمان ، باتوجه به نقش مهم معلمان در امر آموزش از اهمیت ویژهای برخوردار است. ینابراین هدف پژوهش حاضر ، پیشبینی توانمندسازی روانشناختی بر اساس سبکهای دلبستگی با میانجیگری خودکارآمدی در بین معلمان استثنایی استان اصفهان می باشد . روش: روش پژوهش حاضر ، توصیفی -تحلیلی از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیهی معلمان با نیاز ویژه در سال تحصیلی1401-1400 استان اصفهان می باشد ، که در این پژوهش 200 معلم با نیاز ویژه استان اصفهان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر و میشرا(1995)و پرسشنامهی سبکهای دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید (RAAS) ، پرسشنامه خودکارآمدی معلم اسچانن – موران و وولفولک(2001) جمع آوری شد . یافته ها: ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای توانمندسازی روانشناختی به عنوان ملاک و متغیرهای پیش بین سبکهای دلبستگی با میانجی خودکارآمدی معلم 665/0 است، این عدد در سطح خطای 5% رابطه معنی داری را بین متغیرها نشان می دهد ، از آن جا که p ، کمتر از پنج درصد است، وجود همبستگی بین متغیرها تایید می شود . نتیجه گیری: براساس یافته ها ، میتوان نتیجه گرفت که سبکهای دلبستگی با میانجیگری خودکارآمدی در بین معلمان استثنایی استان اصفهان توانایی پیش بینی توانمند سازی روانشناختی را دارند. |
کلیدواژه ها |
توانمندسازی روانشناختی ، سبکهای دلبستگی ،خودکارآمدی ، معلمان استثنایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |