تأثیرات استفاده از پورتفولیو (کار پوشه) به عنوان رسانه های آموزشی موثق بر بهبود یادگیری واژگان زبان انگلیسی در بین دانش آموزان ایرانی متوسطه مبتلا به بیش فعالی
کد مقاله : 1105-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
محمدرضا رحمانی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه بررسی تأثیر استفاده از پورتفولیو (کار پوشه)در آموزش به عنوان رسانه های موثق بر بهبود یادگیری واژگان زبان انگلیسی متوسطه مبتلا به بیش فعالی می باشد. به منظور دستیابی به هدف، 150 دانش آموز پسر و دختر ایرانی 12 تا 14 ساله (75 پسر و 75 دختر) به طور تصادفی از چهار مدرسه با هر کلاس شامل 4-5 دانش آموز مبتلا به بیش فعالی در شرایط تحصیلی یکسان انتخاب شدند. از یک روانشناس به منظور تشخیص و تأیید اینکه نمونه های مطالعه بیش فعالی باشند، کمک گرفته شد. چک لیست علائم مقیاس خوداظهاری ASRS) (Kessler et al., 2005) و راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IVا) استفاده گردید. آزمون I(OPT) برای تعیین سطح انگلیسی شرکت کنندگان قبل از دوره انجام شد. به منظور بررسی تفاوت در میانگین سطوح شدت علائم بیش فعالی از آزمونT استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ به منظور پایایی آزمون ها انجام شد. ادر این پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون به منظور تعیین میزان آگاهی دانش آموزان از واژگان قبل و بعد از آموزش استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده های آماری این پژوهش از بسته آماری علوم اجتماعی (SPSS، 22) استفاده شد. در نهایت، ANOVA یک طرفه برای درک اینکه آیا تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها وجود دارد یا خیر انتخاب شد. یافته‌ها نشان داد کار پوشه درآموزش به عنوان رسانه های موثق به‌طور معنی‌داری بر بهبود یادگیری واژگان دانش‌آموزان بیش فعال تأثیر دارد.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: کار پوشه، EFL، واژگان. بیش فعالی، رسانه های آموزشی موثق.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی