تأثیر تصویرسازی کتاب فارسی خوانداری پنجم نیاز ویژه بر یادگیری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر
کد مقاله : 1111-CNF-FULL (R1)
نویسندگان
الهام حاتمی زاده1، سارا ناصح2، الهام حاتمی زاده *3
1دانشجو معلم
2استاد دانشگاه فرهنگیان مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) کاشان
3دانشجو کارشناسی دانشگاه فرهنگیان کاشان (امام خمینی ره)
چکیده مقاله
خواندن برای کودکان کم توان ذهنی بسیار دشوارتر از سایر کودکان است. بدیهی است کلمات به تنهایی نمی توانند سبب علاقه مند کردن دانش آموز به امر یادگیری شوند. برای این کودکان تصاویر آموزشی مناسب، بهترین راه برای ارتباط اثربخش آنها با اهداف آموزشی می باشد. این امر مهم، بهانه ای شد که در تدوین این پژوهش، ضمن مروری بر ویژگی ها و تعاریف کودکان نیاز ویژه به بررسی تصویرسازی کتاب درسی فارسی پنجم نیازهای ویژه پرداخته شود. پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و از مصاحبه و منابع کتابخانه ای جهت گردآوری و تحلیل داده ها استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مقطع پنجم ابتدایی بود که در سال تحصیلی1402-1401 در دبستان استثنایی شهید فهمیده کاشان مشغول به تحصیل بودند. نتایج نشان داد درصد قابل توجهی از تصاویر کتاب فارسی پنجم نیازهای ویژه توانایی و کارآیی آموزشی لازم را ندارند و لازم است از منظر اصول تصویرگری و متناسب با نیازهای این دسته از دانش آموزان مورد بازبینی قرار گیرد.
کلیدواژه ها
دانش آموز نیاز ویژه ، فارسی، پایه پنجم ، تصویر ، کم توان ذهنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر