تأثیر تمرینات طناب زنی مدون بر مهارت‌های جابجایی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
کد مقاله : 1137-CNF-FULL
نویسندگان
فرزانه داوری *1، مریم حیدری2
1استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان، ایران دبیر تربیت بدنی خمینی شهر، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تأثیر تمرینات طناب زنی مدون بر مهارت‌های جابجایی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیرانجام گرفت. در این پژوهش که از نوع نیمه تجربی است، تعداد 30 کودک کم توان ذهنی آموزش‌پذیر (سن8 تا 11 سال) به صورت در دسترس هدفمند انتخاب شدند. از آزمودنی‌ها پیش-آزمون با استفاده از خرده‌آزمون جابجایی درآزمون رشد حرکتی درشت‌ـ2 گرفته شد. سپس آزمودنی‌ها بر اساس نمرات کسب شده در این آزمون‌ رتبه‌بندی شدند و به روش گروه‌بندی تصادفی جفت شده در دو گروه تجربی (15=n) و کنترل (15=n) قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه تجربی به مدت 8 هفته، هفته ای 3 جلسه، هر جلسه به مدت 45 تا 50 دقیقه تمرینات طناب زنی مدون انجام دادند. در این مدت آزمودنی‌های گروه کنترل فعالیت‌های عادی مدرسه را انجام ‌دادند و فعالیت مؤثر و منظم ورزشی دیگری نداشتند. سپس مجدداً از هر دو گروه آزمون به عمل آمد واطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری شد. جهت بررسی معنی‌دار بودن یا نبودن فرضیه ها از تحلیل کواریانس استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که تمرینات طناب زنی مدون بر مهارت‌های جابجایی تأثیر معناداری داشت (05/0›P). باتوجه به یافته‌های فوق پیشنهاد می‌شود تمرینات طناب زنی برای بهبود مهارت‌های جابجایی کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیردر مدارس استثنایی اجرا شود
کلیدواژه ها
مهارت‌های جابجایی، کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر، تمرینات طناب زنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر