تأثیر برنامه تمرینات اسپارک بر روی مهارت های دستکاری کودکان سندروم داون |
کد مقاله : 1139-CNF-FULL (R1) |
نویسندگان |
فرزانه داوری *1، ندا طغیانی2 1استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2کارشناسی ارشد تربیت بدنی،دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان)،اصفهان،ایران |
چکیده مقاله |
تحقیق حاضر با هدف مطالعه ی تأثیر برنامه تمرینات اسپارک بر روی مهارت های دستکاری کودکان سندروم داون انجام گرفت. در این تحقیق تعداد 30 نفر کودک سندروم داون (11-6 سال) مرکز آموزش و پرورش استثنایی نواحی 2 و 4 شهر اصفهان به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان بر اساس عملکردشان در مهارت دستکاری که به وسیله ی آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ، انجام گرفت همسان و در گروه های تجربی و کنترل به صورت تصادفی آرایش پیدا کردند ،و در دو گروه تجربی (N=15) و کنترل (N=15) قرار گرفتند. سپس برنامه ی تمرینی اسپارک که شامل فعالیت های تقویتی، بازی و ورزش برای کودکان است، به مدت 8 هفته هر هفته سه جلسه 45 دقیقه ای و در مجموع 24 جلسه شرکت کردندو گروه کنترل به فعالیتهای روزمره پرداختند. جمع آوری اطلاعات برای کل شرکت کنندگان به شکل پیش آزمون و پس آزمون انجام گرفت . به منظور مقایسه ی دو گروه از مدل آماری تحیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده گردید. نتایج تفاوت معنی داری را در مهارت کنترل اشیاء(p=0.001 ) بین گروه تجربی و کنترل نشان داد این تفاوت در سطح اطمینان p< 0.05 معنادار بود . نتیجه این که می توان گفت برنامه ی تمرینی اسپارک می تواند برنامه مناسبی جهت ارتقاء مهارتهای دستکاری کودکان سندرم داون باشد |
کلیدواژه ها |
مهارت های دستکاری، تمرینات اسپارک، سندروم داون، . آزمون رشد حرکتی درشت-2 |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |