اثربخشی آموزش مفاهیم پایه ریاضیات برکارکردهای اجرایی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص |
کد مقاله : 1145-CNF (R1) |
نویسندگان |
فاطمه خونساری *1، سالار فرامرزی2 1دانشجوی دکتری رشته روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهایخاص، دانشگاه اصفهان، ایران 2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم پایه ریاضیات دبستان به دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی با اختلال یادگیری خاص با مشخصه اختلال ریاضی بودند که در سال تحصیلی 1399-1400 در مدارس عادی شهرستان خمینی شهر اصفهان تحصیل می کردند. جهت اجرای پژوهش، سه دانش آموز با اختلال یادگیری خاص که به گزارش معلم و کارنمای تحصیلی، در درس ریاضی عملکرد ضعیفی داشتند، به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای ارزیابی آزمودنی ها، از آزمون برج لندن استفاده شد. روش پژوهش، پژوهش مورد منفرد با طرح A-B-A بود که در این روش پس از موقعیت خط پایه، مفاهیم ریاضی طی 8 جلسه 40 دقیقه ای، برای آزمودنی ها اجرا شد و هر 3 آزمودنی یک ماه بعد از پایان آموزش به مدت دو هفته متوالی تحت موقعیت خط پایه دوم قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که براساس شاخص های آمار توصیفی و تحلیل روند، آموزش موردنظر در مورد سه آزمودنی اثربخش بوده است. بدین صورت که ابتدا در سه نقطه خط پایه نمرات روندی ثابت داشته اند که با شروع آموزش تغییر صعودی در سطح و روند در نمرات ایجاد شده که این نشان دهنده اثربخشی آموزش مفاهیم ریاضی بر کارکردهای اجرایی دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص بوده است. لذا، می توان نتیجه گرفت که آموزش مفاهیم ریاضی می تواند کارکردهای اجرایی را در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص بهبود بخشد و پیشرفت تحصیلی بیشتری برای آنان به ارمغان آورد. |
کلیدواژه ها |
مفاهیم ریاضی، کارکردهای اجرایی، دانشآموزان با اختلال یادگیری خاص، پژوهش مورد منفرد. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |