مقایسه عملکرد خانواده‌های دارای کودکان مبتلا به اختلال‌های عصبی تحولی و عادی
کد مقاله : 1148-CNF
نویسندگان
ساجد یعقوب نژاد *1، علی بجدنی2، تارا خوشبازان3
1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، نهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد شهر قدس، تهران، ایران
چکیده مقاله
با توجه به پیامدهای روان‌شناختی حضور کودکان دارای مشکلات عصبی تحولی بر ساختار و کارکرد خانواده، هدف این پژوهش، بررسی مقایسه‌ای عملکرد خانواده‌های کودکان دارای اختلال‌های عصبی رشدی با تمرکز خانواده‌های کودکان کم توان ذهنی و کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با کودکان عادی است. روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع علی مقایسه‌ای است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکان کم‌توان ذهنی، اتیسم و عادی 3 تا 13 سال مشهد در سال 1401 تشکیل می‌دهند که از این میان، 60 نفر به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و سپس در سه گروه (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. داده‌های آماری با استفاده از مقیاس عملکرد خانواده گردآوری، و با آزمون آماری تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد که عملکرد خانواده کودکان دارای اختلال‌های عصبی تحولی به‌طور معنی‌داری ضعیف‌تر از کودکان عادی است.
کلیدواژه ها
عملکرد خانواده، اختلال‌های عصبی تحولی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی