تاثیر قصه درمانی بر مهارت های اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر ۷ تا۱۲ ساله شهر حاجی آباد |
کد مقاله : 1153-CNF |
نویسندگان |
گلچین قاسمی نژاد *1، علی یعقوبی پور2 1معاون آموزشی مدرسه، آموزش و پرورش شهرستان حاجی آباد 2استادیار،گروه مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیرجان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر قصه درمانی بر مهارت های اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر ۷ تا۱۲ ساله شهرستان حاجی آباد انجام شده است. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و دارای طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر ۷ تا ۱۲ ساله شهرستان حاجی آباد بود که ۳۰ نفر از آنها به روش نمونه گیری در دسترس از بین دانش آموزان ۷ تا ۱۲ ساله مدرسه استثنایی تلاش شهرستان حاجی آباد انتخاب شدند و بهصورت تصادفی دردو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش تحت مداخله ۱۰ جلسه قصه درمانی قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت (۱۹۹۰) استفاده شد و تجزیهوتحلیل داده ها با روش کوواریانس چند متغیره انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد که روش درمان قصه درمانی بر بهبود مهارت های اجتماعی موثر است. |
کلیدواژه ها |
کلید واژه ها:کودکان کم توان ذهنی؛ مهارت های اجتماعی؛ همکاری؛ قصه درمانی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |