تاثیر قصه درمانی بر مهارت های اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر ۷ تا۱۲ ساله شهر حاجی آباد
کد مقاله : 1153-CNF
نویسندگان
گلچین قاسمی نژاد *1، علی یعقوبی پور2
1معاون آموزشی مدرسه، آموزش و پرورش شهرستان حاجی آباد
2استادیار،گروه مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سیرجان
چکیده مقاله
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر قصه درمانی بر مهارت های اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر ۷ تا۱۲ ساله شهرستان حاجی آباد انجام شده است. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و دارای طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان کم‌توان ذهنی آموزش پذیر ۷ تا ۱۲ ساله شهرستان حاجی آباد بود که ۳۰ نفر از آن‌ها به روش نمونه گیری در دسترس از بین دانش آموزان ۷ تا ۱۲ ساله مدرسه استثنایی تلاش شهرستان حاجی آباد انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی دردو گروه ۱۵ نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش تحت مداخله ۱۰ جلسه قصه درمانی قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت (۱۹۹۰) استفاده شد و تجزیه‌وتحلیل داده ها با روش کوواریانس چند متغیره انجام گردید. نتایج پژوهش نشان داد که روش درمان قصه درمانی بر بهبود مهارت های اجتماعی موثر است.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها:کودکان کم توان ذهنی؛ مهارت های اجتماعی؛ همکاری؛ قصه درمانی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی