اثر بخشی بازی درمانی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان آهسته گام آموزش‌پذیر
کد مقاله : 1154-CNF
نویسندگان
محمد طحان *1، سالار فرامرزی2، پری کرمی1، سعیده سهیلی مهر1
1دانشجوی دکتری روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش افراد با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تأثیر بازی درمانی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان آهسته گام آموزش‌پذیر انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، را کلیه‌ی دانش‌آموزان آهسته گام آموزش‌پذیر مقطع ابتدائی در سال 1401 که در شهر بیرجند بودند، تشکیل دادند (بر اساس آمار بدست آمده از مسئولین این مراکز 40 نفر). تعداد 20 نفر از دانش‌آموزان آهسته گام آموزش‌پذیر به صورت نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب که با رضایت والدین وارد طرح شدند. افرادی که نمرات پایین در پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی محقق ساخته کسب کردند، انتخاب و به تصادف در گروه آزمایش و گروه کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش جلسات بازی درمانی دریافت کردند و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند در پایان هر دو گروه مجدداً به پرسشنامه‌ تحقیق پاسخ دادند (پس آزمون). اطلاعات پس از جمع‌آوری با نرم افزار SPSS-22 با روش آماری تحلیل کواریانس چند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بازی درمانی بر رشد مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان آهسته گام آموزش‌پذیر، تاثیر دارد. در نتیجه این شیوه درمانی در مدارس دارای کودک آهسته گام کاربرد مهمی دارد.
کلیدواژه ها
بازی درمانی، مهارت‌های اجتماعی، آهسته گام
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر