اثربخشی مداخله زودهنگام مبتنی بر فعالیت‌های مشترک بر مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم
کد مقاله : 1161-CNF
نویسندگان
علیرضا محسنی *1، حسین شفیعی2، خدابخش حیدری3
1گروه کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان
2گروه آموزشی دانشگاه پیام نور نوشهر
3دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید باهنر
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله زودهنگام مبتنی بر مدل فعالیت‌های مشترک بر مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم بود. پژوهش نیمه آزمایشی حاضر با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به اوتیسم شهر اصفهان بودند؛ از بین این افراد، 16 نفر به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. مداخله زودهنگام مبتنی بر مدل فعالیت‌های مشترک برای گروه آزمایش در 12 جلسه به والدین آموزش داده شد و برای گروه کنترل، مداخله ای انجام نشد. برای جمع‌آوری داده‌های متغیر وابسته از چک‌لیست مهارت‌های اجتماعی (شرتز و همکاران، 2004) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها بیانگر این است که مداخله زودهنگام مبتنی بر مدل فعالیت‌های مشترک بر مهارت‌های اجتماعی (001/0 P=) اثربخش بوده است. در پایان می‌توان گفت که مداخله زودهنگام مبتنی بر مدل فعالیت‌های مشترک بر مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم تأثیر دارد.
کلیدواژه ها
مداخله زودهنگام، فعالیت‌های مشترک، مهارت‌های اجتماعی، اختلال طیف اُتیسم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی