اثربخشی مداخله زودهنگام مبتنی بر فعالیتهای مشترک بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم |
کد مقاله : 1161-CNF |
نویسندگان |
علیرضا محسنی *1، حسین شفیعی2، خدابخش حیدری3 1گروه کودکان استثنایی دانشگاه اصفهان 2گروه آموزشی دانشگاه پیام نور نوشهر 3دانشگاه فرهنگیان- پردیس شهید باهنر |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی مداخله زودهنگام مبتنی بر مدل فعالیتهای مشترک بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم بود. پژوهش نیمه آزمایشی حاضر با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به اوتیسم شهر اصفهان بودند؛ از بین این افراد، 16 نفر بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گروه کنترل تقسیم شدند. مداخله زودهنگام مبتنی بر مدل فعالیتهای مشترک برای گروه آزمایش در 12 جلسه به والدین آموزش داده شد و برای گروه کنترل، مداخله ای انجام نشد. برای جمعآوری دادههای متغیر وابسته از چکلیست مهارتهای اجتماعی (شرتز و همکاران، 2004) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها بیانگر این است که مداخله زودهنگام مبتنی بر مدل فعالیتهای مشترک بر مهارتهای اجتماعی (001/0 P=) اثربخش بوده است. در پایان میتوان گفت که مداخله زودهنگام مبتنی بر مدل فعالیتهای مشترک بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اُتیسم تأثیر دارد. |
کلیدواژه ها |
مداخله زودهنگام، فعالیتهای مشترک، مهارتهای اجتماعی، اختلال طیف اُتیسم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |