بررسی چالش‌های استفاده از روش تدریس «بازی و یادگیری» برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1164-CNF (R1)
نویسندگان
وحید قویدل حیدری *1، سیمین طاهری نسب2، مریم حجتی نسب3
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه ازاد اسلامی واحد زاهدان
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه هاتف زاهدان
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان
چکیده مقاله
در پژوهش حاضر، هدف ادراک تجربه های معلمانِ دانش آموزانِ با نیازهای ویژه از چالش‌های ایشان در استفاده از روش تدریس بازی و یادگیری می باشد تا با تکیه بر شناسایی این چالش ها بتوان نسبت به کاهش عوامل زمینه ساز آن در مدارس مبادرت کرد. روش پژوهش حاضر در قالب پژوهش کیفی می باشد از این رو از بین معلمانِ دانش آموزانِ با نیازهای ویژه تا نایل شدن به حد اشباع اطلاعات، 10 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند که با آنها مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان داد که از جمله عوامل چالش معلمان در به کارگیری شیوه تدریس و آموزش به کمک بازی را می توان عدم تخصص و آگاهی معلم، عدم وجود امکانات لازم، تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس درس، تفکیک نبودن دانش آموزان از نظر مشکلات جسمی و ذهنی و عدم همکاری مدیریت مدرسه، برشمرد.پژوهش حاضر نشان داد که با بررسی تجربه معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه از چالش های به کارگیری روش تدریس و آموزش به کمک بازی، می توان تا حد امکان بستر مناسبی برای استفاده و بهره گیری از مزایای این روش تدریس فراهم کرد. در فرجام مقاله برپایه نتایج پژوهش پیشنهادهای لازم ارائه شده است.
کلیدواژه ها
روش تدریس ، بازی و یادگیری ، کودکان با نیازهای ویژه، آموزش استثنایی، بازی محور
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی