تحلیل مطالب کتاب علوم دوره‌ی دبستان کودکان با نیازهای ویژه کشورهای ایران و ترکیه
کد مقاله : 1169-CNF
نویسندگان
مریم کیانی برازجانی *1، علیرضا آورند2
1استادیار، دکترای شیمی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، بوشهر، ایران
2آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان بوشهر، پردیس علامه طباطبایی
چکیده مقاله
یکی از دروس مهم دوران دبستان در مدارس، علوم تجربی است. مهم‌ترین هدف آموزش علوم تجربی، یادگیری مادام‌العمر است، به‌صورتی که فراگیر بتواند در تمامی مراحل عمر خود از دانش مورد نیاز خود استفاده کند؛ همچنین اهمیت یادگیری مادام‌العمر برای افراد دارای نیازهای ویژه بسیار مهم است. در این پژوهش که به شیوه‌ی مطالعه‌ی تطبیقی نگاشته شده است، با هدف معرفی کتب و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن‌ها، محتوای کتب علوم تجربی فراگیران نیازهای ویژه ایران و ترکیه، بررسی شدند. لازم به ذکر است که تاکنون مطالعه‌ای تطبیقی میان کتب علوم تجربی کودکان با نیازهای ویژه‌ی کشورهای ایران و ترکیه صورت نگرفته است و از این حیث، پژوهش حاضر در نوع خود یکتا و بدیع است. در کتاب علوم کشور ترکیه محتوا بسیار کاربردی، صفحه‌آرایی متناسب با سن کودک و تصاویر باکیفیت آن، از نقاط قوت این کتاب است که متاسفانه در ایران این‌گونه نیست. در پایان پیشنهاداتی مانند «تغییر محتوای کتاب و کاربردی‌تر کردن آن»، «افزایش کیفیت تصاویر و بهبود صفحه‌آرایی کتاب» و «توجه بیشتر به کمک والدین در امر آموزش» داده شد. امید است با انجام این تغییرات، روند آموزش به فراگیران دارای نیازهای ویژه بهبود یابد.
کلیدواژه ها
آموزش‌وپرورش استثنایی، کودکان نیازهای ویژه، مطالعه تطبیقی، علوم تجربی، ایران، ترکیه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی