مقایسه ترس از صمیمیت، ترس از ارزیابی منفی و ترس از شکست در مادران کودکان کم توان ذهنی، آسیب دیده شنوایی و مادران کودکان عادی شهر اصفهان
کد مقاله : 1173-CNF
نویسندگان
راحله صمدی برزکی *
کارشناس گفتاردرمانی ،آموزش و پرورش کودکان استثنایی اصفهان،آموزشگاه ناشنوایان شفق
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ترس از صمیمیت، ترس از ارزیابی منفی و ترس از شکست در مادران کودکان کم توان ذهنی، آسیب دیده شنوایی و مادران کودکان عادی در شهر اصفهان انجام شد.روش پژوهش مقایسه ای و روش نمونه گیری به صورت در دسترس بوده است . گروه نمونه شامل66 نفراز مادران دانش آموزان مقطع دبستان شهر اصفهان بوده که به شیوه تصادفی انتخاب شدند. 22 نفر از مادران دانش آموزان کم توان ذهنی، 22 نفر از مادران دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و 22 نفر از مادران دانش آموزان عادی انتخاب شده و پرسشنامه ها ی مبنی بر ترس از صمیمیت، ترس از ارزیابی منفی و ترس از شکست در بین آنها توزیع شد سپس با تحلیل نتایج، مقایسه ای بین این سه گروه از نظر متغیرهای ترس انجام گرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که در زمینه سه ترس مورد بررسی در این پژوهش گروه ناشنوا دارای بیشترین میانگین بوده، یعنی مادران این گروه بیشترین ترس (ترس از صمیمیت,ارزیابی منفی و شکست ) را تجربه می کنند و پس از آن گروه مادران کم توان ذهنی وعادی قرار گرفته اند.هر چند تفاوت در این دو گروه چشمگیر نبود .طبق نتایج به دست آمده، ، مادران کودکان استثنایی بویژه گروه ناشنوا با مشکلات بیشتری نسبت به گروه عادی مواجه می باشند که این امر لزوم توجه به مسائل روانشناختی مادران را مشخص می نماید .
کلیدواژه ها
ترس از صمیمیت، ترس از ارزیابی منفی، ترس از شکست، مادران کودکان کم توان ذهنی، مادران کودکان آسیب دیده شنوایی، مادران کودکان عادی،شهر اصفهان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر