عنوان اقدام پژوهی: چگونه توانستم دانش آموز کم شنوای پایه هفتم را با استفاده از روش آموزش چند حسی و پرورش حافظه کاری به یادگیری درس فرهنگ و هنر علاقمند نمایم؟ |
کد مقاله : 1174-CNF |
نویسندگان |
بهزاد فروغی نیا *1، مهتاب ثابت عمل2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان 2دبیر اداره آموزش و پرورش شهرستان تهرانm |
چکیده مقاله |
تعاریف متفاوتی در مورد کم شنوایی بیان شده که میتوان گفت جامع ترین تعریف مربوط به تعریف سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴ است که عنوان می دارد افراد کم شنوا به افرادی گفته می شود که نمی توانند همانند دیگران بشنوند و این مسأله بر رشد تحول گفتار آنها به میزان کم یا زیاد تأثیر می گذارد؛ از این رو این افراد قادر به یادگیری زبان از طریق محیط و بهره گیری از کلاس درس عادی نیستند. گفتار و کلام در بروز تحولات اجتماعی فرد دارای نقش اساسی می باشد؛ کودکان کم شنوا به دلیل عدم تسلط کافی بر مهارت های زبانی دارای مشکلات فراوان در برقراری مهارت های اجتماعی هستند. پس از رویت کم شنوایی یکی از دانش آموزانم سعی نمودم با مشورت افراد متخصص و صاحب نظر، راهکارهایی به منظور علاقمند شدن وی به یادگیری و ارتقا کیفیت آموزش به وی اجرا نموده و مشکل یادگیری وی را در حد امکان برطرف نمایم. در این پژوهش از روش میدانی استفاده شده و ابزار مورد استفاده مشاهده و مصاحبه بوده اند کار به صورت موردی در سال ۱۴۰۲ـ۱۴۰۱ در کلاس اینجانب انجام شده است و از روش آموزش چند حسی و تقویت حافظه ی کاری دانش آموز بهره برده شده است.. نتیجه ی این پژوهش نشان دهنده این موضوع است که تشخیص درست و به موقع اختلالات و استفاده ی بجا از راهکارهای مورد نیاز اقدام پژوهان جهت رسیدن به اهداف می تواند سبب کاهش مشکلات یادگیری دانش آموزان کم شنوا شود. |
کلیدواژه ها |
اختلالات، آموزش چند حسی، توجه وتمرکز، کم شنوایی، کارپژوهی، مهارت های اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |