جایگاه مشارکت فعالانه و همیاری والدین در آموزش کودکان با نیازهای ویژه |
کد مقاله : 1177-CNF (R4) |
نویسندگان |
صغری حیدری * درمانگر مراکز اختلالات یادگیری پرتو |
چکیده مقاله |
تماس منظم و ارتباط خوب بین کارکنان مدرسه و والدین می تواند به پیشرفت آموزشی یادگیرندگان کمک کند. برقراری ارتباط بین مدرسه و خانه در مواردی که یادگیرندگان، نیازهای آموزشی ویژه ای دارند، ضروری تر است. والدین کودکان دارای نیازهای آموزشی ویژه لازم است در تدوین برنامه های مربوط به فرزندان خود و در نتیجه تعیین خدماتی که به انها ارائه می شود دخالت داده شوند.این مطالعه با هدف بررسی جایگاه مشارکت فعالانه و همیاری والدین در اموزش کودکان با نیازهای ویژه تدوین شده است. به نظر می رسد برای ارتقای اموزش کودکان با نیازهای ویژه نقش والدین اهمیت بسزایی دارد. اصلاح ساختار کارکردی خانواده های دارای کودکان با نیازهای ویژه به دلیل ویژگی های متفاوت روانی- اجتماعی شان ضروری به نظر می رسد. بر این اساس توانمند سازی والدین از طریق روی آوردهای نوین شناختی- رفتاری از اولویت های مهم جوامع رشد یافته قلمداد می شود.این پژوهش به صورت مطالعه مروری می باشد و مقالات مربوط به نقش والدین در آموزش بررسی شد.مرور شواهد تجربی موجود نشان می دهد که همیاری و مشارکت فعالانه والدین در آموزش کودکان با نیازهای ویژه تاثیر مثبت دارد. بنابراین لزوم توجه به بهزیستی خانواده از طریق تدوین برنامه های کارآمد بومی شده بر اساس الگوی ایرانی – اسلامی ضروری است. کاربست آموزش خانواده ها کمک می کند تا حد زیادی انگیزه یادگیری توانش های عملی میان فردی آنها افزایش یابد و والدین با اتخاذ سبک مقابله مسئله گشایی شرایط بهزیستی روانی، اجتماعی ، آموزشی و تربیتی خود و کودکان شان را فراهم نمایند. |
کلیدواژه ها |
کودکان با نیازهای ویژه، آموزش والدین، خانواده، مشارکت فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |