سنجش و آموزش با واقعیت مجازی برای کودکان دارای نقص توجه و بیش فعالی |
کد مقاله : 1181-CNF |
نویسندگان |
مولود علی میرزایی *1، سالار فرامرزی2 1پژوهشگر پسا دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 2گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش مروری مفهومی به کارگیری واقعیت مجازی در آموزش و سنجش و درمان کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی(ADHD) است. به این منظور پژوهش های مرتبط به در از سال 2000 تا اکنون مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد مداخلات مبتنی بر واقعیت مجازی (VR) در بهبود عملکرد شناختی، توجه و حافظه در کودکان مبتلا به ADHD در مقایسه با گروه کنترل موثر است. بهبود در شناخت کودکان مبتلا به ADHD در تمام سنین و هرمدت زمان مداخله مشاهده شد. استفاده از معلم مجازی (آواتار) در بهبود عملکرد گروه مداخله در یکی از مطالعات مفید نشان داده شد به علاوه واقعیت مجازی به عنوان ابزاری برای درمان و یک ابزار توانبخشی شناختی ایمن امکان پذیر است. در نهایت سوال این است که آیا این یافته ها در جهان واقعی هم اثرگذار باقی می ماند؟ یا تنها این بهبود در واقعیت مجازی حاصل شده است. |
کلیدواژه ها |
واقعیت مجازی، نقص توجه و بیش فعالی، مرور مفهومی، سنجش و آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |