اثربخشی شیوه های تدریسی چندرسانه ای بر حل اختلالات دیکته دانش آموزان کم شنوا دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1186-CNF |
نویسندگان |
حسین سراوانی *1، زینب حق شناس2، منصور شادکام3، ساناز طاهری مخصوص2 1آموزش وپرورش شهر قدس 2آموزش وپرورش استثنایی شهر قدس 3انجمن نابینایان ایران |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش، تأثیر استفاده از شیوه های تدریسی چندرسانه ای بر حل اختلالات در دیکته دانش آموزان کم شنوا پایه سوم ابتدایی در شهر تهران می باشد. این پژوهش، پژوهشی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل نابرابر است که از دو گروه آزمایش و کنترل تشکیل شده است. روش نمونهگیری به شیوه نمونه در دسترس تعداد 30نفر( دو گروه مساوی 15 نفره کنترل و آزمایش) می باشد. استفاده از رایانه،پخش فیلم آموزشی بازیرنویس،داستان سرایی با راهنما در 12 جلسه، هفتهای دو بار بهمدت 40 دقیقه اجرا شد.یافته ها نشان می دهد که برای جمعآوری دادهها از آزمون پژوهشگرساختۀ مشکلات املایی استفاده گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان می دهد که شیوه های تدریسی چندرسانه ای در بهبود اختلالات املایی مرتبط با حافظۀ دیداری، شنیداری و دقت و توجه کاملا موثر است و سطح معناداری آن (001/0) است. براساس نتایج ،در دیکته به دانش آموزان کم شنوا از باقیمانده حس شنوایی جهت غنی سازی خزانه لغات و تنوع در شیوه های یاددهی ،بلاخص انواع تدریس رسانه ای بهره جست. |
کلیدواژه ها |
دانش آموزکم شنوا، تدریس چندرسانه ای، اختلالات دیکته ای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |