تحول عملکرد اجرائی کودکان با رشد عادی در سنین 12-5 سال
کد مقاله : 1192-CNF
نویسندگان
سیما اباذری *1، فاطمه پاکزادیان2، فاطمه ایلاتی زاده2
1مدرس دانشگاه فرهنگیان
2معلم آموزش و پرورش
چکیده مقاله
عملکرد اجرائی برای رشد اجتماعی و موفقیت تحصیلی و خانوادگی، رشد شناختی و اخلاقی و همچنین موفقیت در زندگی بزرگسالی ضروری است. این پژوهش به منظور بررسی تحول عملکرد اجرائی در گروه سنی 12-5 سال در مهدیشهر استان سمنان انجام شد و240 نفر از دانش آموزان دختر و پسر از جامعه مذکور به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. این گروه از کودکان به طبقه 4 طبقه سنی تقسیم شدند: گروه سنی 6-5 سال 49 نفر، گروه سنی 8-7 سال 53 نفر، گروه سنی 10-9 سال 52 نفر و گروه سنی 12-11 سال 50 نفر. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه شخصی و عصب شناختی کولیج است. نتایج تحلیل آماری در این پژوهش که به روش تحلیل واریانس چند متغیره انجام شد بیانگر این است که بین گروه های سنی مختلف در 3 زیر مقیاس آزمون یعنی سازماندهی (000/0=P)، نابازداری (001/0=P) و تصمیم گیری (0016/=P) تفاوت معنی داری وجود دارد. در نهایت آزمون تعقیبی توکی برای سنجش معناداری تفاوت بین گروه های سنی مختلف برای زیر مقیاس های عملکرد اجرائی انجام شد. با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر رشد عملکرد اجرائی در افراد بهنجار با افزایش سن، می توان با در نظر گرفتن تحول سنی عملکرد اجرائی افراد با رشد بهنجار، کودکان دارای مشکل در عملکرد اجرائی و کودکان دارای اختلالات روانپزشکی را شناسایی و تشخیص داد تا به موقع توانبخشی مورد نیاز مورد نیاز به آنها ارائه شود.
کلیدواژه ها
عملکرد اجرائی، تحول، کودکان، کودکان با رشد عادی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر