طراحی برنامه آموزشی اصلاحی ترمیمی مبتنی بر نظریه عصب شناختی ویژه دانش آموزان دارای نارسایی یادگیری |
کد مقاله : 1204-CNF (R3) |
نویسندگان |
نیکی نیروزاده *1، راحله فلکناز2 1روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر، بوشهر، ایران 2مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر، بوشهر، ایران |
چکیده مقاله |
در دهه های اخیر چشم اندازها نسبت به متناسب سازی برنامه درسی دانش آموزان دارای نارسایی های یادگیری متحول شده است. در این رابطه یکی از چالش های مهم انطباق سازی محتوای آموزشی، روش های آموزشی و اجرای تکالیف با نیازهای ادراکی و مهارتی این کودکان است که در حوزه مطالعاتی و گفتمان های صاحب نظران علوم شناختی و تربیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از همین منظر برنامه درسی برخاسته از جهت گیری تعدیل شده نظریه عصب شناختی ویژه اصلاح و ترمیم نارسایی های یادگیری هنوز مورد بررسی است. این پژوهش با هدف تنظیم برنامه آموزشی اصلاحی ترمیمی مبتنی بر مولفه های نظریه عصب شناختی طراحی شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است. محقق پس از بررسی عمیق اصول، مبانی و عناصر مربوط به حیطه آموزشی دانش آموزان دارای نیازهای ویژه یادگیری و راهبردهای حوزه عصب شناختی برنامه ای با ساختاری نو و تازه ارائه نموده است. با توجه به نتایج به دست آمده برنامه آموزشی مبتنی بر فعال سازی پیوندهای ادراکی شنیداری، ادراکی دیداری و ادراکی حرکتی از طریق مدیریت فردی و روش تکلیف محور با جهت گیری کل گرایی و هدف گزینی با ابعاد چندگانه ادراکی-رفتاری مورد تاکید قرار گرفت. |
کلیدواژه ها |
نارسایی یادگیری، برنامه اصلاحی ترمیمی، عصب شناختی، مهارت های ادراکی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |