آموزش فراگیر دانش آموزان با نیازهای ویژه در چشم انداز ایران 1404: (اهداف، پیش بایست ها، چالش ها)
کد مقاله : 1206-CNF
نویسندگان
روح اله فتح قریب بیدگلی *
پردیس فاطمه الزهرا
چکیده مقاله
چکیده:
درپژوهش حاضر بر ضرورت آموزش فراگیر دانش آموزان با نیازهای ویژه پرداخته شده و در این راستا اهداف، پیش بایست ها و چالش های آموزش فراگیر مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش به شیوه توصیفی و از نوع تحلیل اسنادی انجام شده و کلیه مراجع مرتبط با آموزش فراگیر به عنوان جامعه پژوهش حاضر محسوب شده است. به علاوه در انجام پژوهش، نمونه گیری به عمل نیامده و کلیه منابع و مراجع موجود و در دسترس اعم از کتب، مقالات و گزارش های پژوهشی مورد بررسی واقع شده است. ابزار پژوهش فرم های فیش برداری از منابع و مراجع مذکور بوده است. به علاوه داده های حاصل از بررسی سه سوال اساسی پژوهش از نوع کیفی بوده بنابر این با ملاحظه ماهیت داده ها به طبقه بندی، تحلیل، استدلال و استنتاج منطقی آنها پرداخته شده است. باید توجه داشت که کلیدی ترین گام در تحقق آموزش و پرورش فراگیر شناسایی اهدف، پیش بایست ها و چالش های مطروحه می باشد. با استفاده تحلیل نتایج اقداماتی مانند در دسترس بودن خدمات حمایتی مادی و انسانی، انعطاف در برنامه درسی، طراحی و اجرای کارگاه های تخصصی، اصلاح برنامه های تربیت معلم با توجه به رویکرد فراگیرسازی، تدوین برنامه جهت توسعه کمی و کیفی آموزش فراگیر، اصلاح برنامه های تشخیص بهنگام؛ برای برقراری پیش بایست ها و رفع چالش های موجود جهت تدوین رویکرد فراگیرسازی ارائه گردیده است.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: آموزش فراگیر، دانش آموزان با نیازهای ویژه، چشم انداز،1404
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی