تاثیر پداگوژی دانش محتوا (تمرینات ادراکی-حرکتی) روی مهارت های حرکتی کودکان دارای اختلالات ذهنی
کد مقاله : 1207-CNF (R2)
نویسندگان
مرتضی همایون نیافیروزجاه *، مرتضی پورآذر
گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی،889،-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین تاثیر پداگوژی دانش محتوا (تمرینات ادراکی-حرکتی) روی مهارت های حرکتی کودکان دارای اختلالات ذهنی 6 تا 9 ساله بود. این تحقیق کاربردی و از نوع نیمه تجربی (مداخله ای) بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه 175 کودک دارای اختلال ذهنی 6 تا 9 ساله شهرستان بابل در سال1396 بودند. با توجه به امکانات و همکاری مدیران و معلمان مدارس استثنایی شهر بابل از این تعداد، 50 دانش آموز پسر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس بصورت تصادفی در یکی از گروه های آزمایش یا کنترل قرار گرفتند (25 نفر در هر گروه). آزمودنی ها در گروه آزمایش به مدت 36 جلسه (3 ماه و هفته ای 3 جلسه) و هر جلسه 30 الی 45 دقیقه تحت آموزش و تمرین برنامه های خاصی که شامل تمرینات ادراکی-حرکتی با قابلیت زیاد در راستای بهبود متغیرهای تحقیق بود و در محیط مدرسه اجرا می شد قرار گرفتند. داده ها با روش آماری آنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که فراهم سازها در بهبود مهارت های رشد حرکتی در دو مهارت ادراک بینایی و تعادل شده است تاثیر داشته است(01/0
کلیدواژه ها
دانش محتوا ، تعادل، ادراک بینایی، کودکان دارای اختلال ذهنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر