طراحی برنامه درسی با رویکرد یادگیری تلفیقی در آموزش علوم تجربی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در مقطع ابتدایی
کد مقاله : 1208-CNF
نویسندگان
طیبه تجری *1، شادمهر پاکزاد2
1استادیار،گروه علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
2علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس آیت الله خامنه ای، گرگان، ایران
چکیده مقاله
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی عناصر برنامه درسی با رویکرد یادگیری تلفیقی در آموزش علوم برای دانش آموزان نیازهای ویژه در مقطع ابتدایی بود. این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و مبتنی بر نظریة داده بنیاد انجام شد. جامعة آماری شامل معلمان متخصص دانش آموزان با نیاز های ویژه مقطع ابتدایی می‌باشد که شیوة انتخاب آن‌ها هدفمند، از نوع گلوله برفی بوده است. در مجموع با 23 نفر مصاحبه شد. نتایج تحقیق در قالب مدل پارادایمی و مفهومی شکل گرفت. اهداف (اتصال مفاهیم و مهارت های اصلی به زمینه های متعدد همراه با یادگیری معنادار توسط محتوای آموزشی خلاق و پویا در آموزش علوم ، آموزش فراگیر و تقویت مهارت های ارتباطی دانش آموزان با نیاز های ویژه، حفظ انگیزه حضور دانش آموزان با نیاز های ویژه در محیط یادگیری)، محتوای درس علوم تجربی (انتخاب محتوا)، روش های یاددهی-یادگیری (انتخاب روش های تدریس)، نقش معلم نسبت به دانش آموزان با نیاز های ویژه (ویژگی ها و تعهدات معلم)، ارزشیابی (شیوه های ارزشیابی)، مهارت های ارتباطی (مشارکت های اجتماعی و روابط صمیمانه همراه با درک متقابل میان معلم و دانش آموزان با نیاز های ویژه)، یادگیری مفهومی (جو کلاس) و نتایج تربیتی (غنی شدن آموزش و امکان فراهم آوردن تجربه یادگیری فعال و خلاق، آشنایی دانش آموزان با نیاز های ویژه سیستم های حضوری با مقوله خودآموزی و یادگیری از طریق وب و کسب مهارت های کامپیوتری، حس نوع دوستی و رفاقت و صمیمیت کودکان نیازهای ویژه با سایرین، پذیرش تفاوت ها و سعی به رشد و کسب جایگاه اجتماعی).
کلیدواژه ها
نیازهای ویژه، رویکرد یادگیری تلفیقی، آموزش علوم تجربی، برنامه درسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی