چگونه توانستم مشکل روخوانی ‌‌‌یکی از دانش آموزان را برطرف کنم.
کد مقاله : 1217-CNF (R1)
نویسندگان
اعظم احمدی1، فضل الله رضایی اردانی *2
1آموزگاردبستان یاوران مهدی،مهریز،یزد. ایران
2استاد یار گروه آموزش زبان وادبیات ، دانشگاه فرهنگیان ، صندوق پستی 889_14665،تهران،ایران
چکیده مقاله
در دنیای کنونی ارتباطات انسانی نقش مهمی در زندگی انسان ایفا می‌کند . یکی از انواع ارتباطات ، مهارت خواندن است که مهم‌ترین و کارآمدترین ابزار درک و فهم اطلاعات مربوط به جهان پیرامون ما انسانهاست؛زیرا با خواندن و ساختارهای مفهومی چون درک ، تفکر ، استدلال ، تأمین و نوشتن و... است که ارزش‌ها و فرهنگ و تمدن‌ها شکل می‌گیرد انسان‌ها به تکامل می‌رسند.اختلال خواندن یا نارسا خوانی یکی از شایع‌ترین اختلالات یادگیری است . دانش‌آموزانی که در خواندن مشکل دارند به احتمال زیاد در بسیاری از زمینه های دیگر تحصیلی نیز مساله پیدا خواهند کرد. متخصّصان بر آن هستند که با مداخلات مؤثر در درمان این ناتوانی یادگیری می‌توان تا حدودی این مشکل را مرتفع نمود. هدف نگارندگان این مقاله رفع مشکل مهارت خواندن یکی از دانش‌آموزان پایه ششم یکی از دبستانهای شهرستان مهریز استان یزد است. از میان راه‌حل‌های گوناگون که در زمینه بهبود اختلال یا مهارت خواندن وجود دارد. در این پژوهش با تأکید بر روش مداخله قصه‌گویی طی 6 جلسه 30 دقیقه‌ای در طی سه هفته به نتایج مطلوبی در زمینه بهبود نارسایی خواندن دانش‌آموز مورد مطالعه دست یافته شد. نتایج این پژوهش میدانی نشان داد که قصه‌گویی در بهبود و افزایش مهارت خواندن و صحت و سرعت و دقت دانش‌آموز مورد مطالعه تأثیر بسزایی در خواندن داشته است. پیشنهاد می‌گردد در جهت بهبود اختلال خواندن دانش‌آموزان دارای این مشکل به پیشنهاد های داده شده در پایان این مقاله توجه جدی بشود.
کلیدواژه ها
خواندن ، اختلال یادگاری ، نارسایی خواندن ، سرعت خواندن ، قصه‌گویی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر