چالش‌های درس مدیریت خانواده برای دانش آموزان پایه دوازدهم دارای نارسایی های جسمی حرکتی
کد مقاله : 1219-CNF
نویسندگان
راضیه بدیعیان گورتی *1، افسانه کلباسی2، مهین شریعتی1
1مدرس دانشگاه فرهنگیان. اصفهان. ایران
2عضو گروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان. تهران. ایران
چکیده مقاله
یکی از گروه های زیر مجموعه‌ی آموزش و پرورش استثنایی دانش آموزان دارای نارسایی های جسمی حرکتی متوسط و شدید با هوشبهر نرمال است که بر اساس قوانین مصوب، آموزش مبتنی بر کتب درسی سایر دانش آموزان سامان دهی و برنامه ریزی می شود. از انجاییکه محتوای مصوب در دروسی مانند مدیریت خانواده بر پایه تجارب زیسته‌ی فراگیران فاقد معلولیت و با هدف آماده سازی آنها برای تشکیل خانواده تدوین گشته مواجه شدن با چالش های متعدد در ضمن تدریس اجتناب ناپذیر است. پزوهش حاضر که در زمره پزوهشهای کیفی است با هدف تبیین این چالشها و ارائه راهکارهای متناسب شکل گرفت. روش پزوهش پدیدارشناسی و تحلیل محتوا میباشد. یافته‌های پزوهش حاکی است محدودهای ناشی از معلولیت مانع از غنای تجارب زیسته فراگیران شده این در حالی است که این تجارب نوعی زیرساخت شناختی برای محتوای کتاب در نظر گرفته شده و عملا دانش اموز فاقد این تجارب در نیل به اهداف موفق نخواهد بود. همچنین ناامیدی اکثر دانش اموزان با معلولیت شدیدخاصه افراد دارای بیماری پیشرونده فرد مانع از ترسیم اینده ای مشابه نوجوانان فاقد معلولیت میگردد. یافته ها در حوزه ی تحلیل محتوای کتاب مبین ان است چالش کلاس های مختلط در پایه های دوازدهم به علت محدودیت تعداد دانش اموزان در درسی که مولف محتوای مجزا برای دختران و پسران تنظیم کرده است اساسی است همچنین عدم تناسب محتوا با تجارب زیسته و نیازهای فراگیر معلول به وضوح قابل مشاهده است که راهکارهای علمی و کاربردی و نوعی تمرکززدایی در چنین دروسی می تواند راهگشا باشد.
کلیدواژه ها
درس مدیریت خانواده، تجارب زیسته، پایه دوازدهم ، دانش آموزان جسمی حرکتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر