بررسی اثربخشی درمانی توانبخشی شناختی _ حرکتی برر وی حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شهرمسجد سلیمان |
کد مقاله : 1220-CNF |
نویسندگان |
سکینه جمالی * کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان، شوشتر، ایران. |
چکیده مقاله |
کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه علاوه بر ضعفهای شناختی در انجام مهارتهای حرکتی نیز ضعیف هستند. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامهی درمانی توانبخشی شناختی _ حرکتی بروی حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شهر مسجد سلیمان میباشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شهرمسجد سلیمان میباشد. نمونه آماری شامل 30 نفر از این کودکان میباشد که به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم بندی شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از آزمون وکسلر جمعآوری و به وسیله نرمافزار SPSS و تحلیل کواریانس تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد در هر دو فرضیه مقدار F از سطح معناداری 0.05 کمتر میباشد پس فرضیهها پذیرفته میشود و برنامهی درمانی توانبخشی شناختی _ حرکتی بروی حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی-نقص توجه شهر مسجد سلیمان مؤثر میباشد. پس از نتایج این تحقیق میتوان در مراکز مشاوره، روانشناسی و توانبخشی استفاده کرد. |
کلیدواژه ها |
توانبخشی شناختی _ حرکتی، حافظه فعال، سرعت پردازش، بیش فعالی- نقص توجه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |