ارزیابی و مدیریت عوامل آسیب زا در آموزش و توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه |
کد مقاله : 1221-CNF |
نویسندگان |
مهناز خیاط * پردیس فاطمه الزهرا دانشگاه فرهنگیان اهواز |
چکیده مقاله |
کودکان دارای نیازهای ویژه به دلیل آسیبها، نارساییها و نقایص ویژهای که دارند، بر مبنای نوع و شدت این مشکلات دارای درجاتی از اختلالهای روانشناختی میباشند. در این پژوهش، راههای موثر آموزش و توان بخشی این کودکان به شیوه مطالعه کتابخانهای مورد بحث قرار گیرد. به عبارتی با ارائه شاخصهای تحولی در حیطههای مختلف رشد روان شناختی و به کارگیری اقدامات مناسب آموزشی و نیز طبقهبندی و ارائه رویکردها و روشهای رایج توانبخشی گام مؤثری در جهت توانبخشی کودکان بردارد. مداخلههای روانشناختی هر گونه اقداماتی است که روانشناسان و مشاوران به منظور پیشگیری، درمان و کاهش مشکلات روانشناختی افراد به کار میبرند. هدف این مداخلهها کمک به افراد برای درک بهتر خود و جهان پیرامون، افزایش قابلیت و توانمندی، سازگاری و ارتقای سلامت روانی آنها است. بنابراین آموزشهای روان شناختی مانند آموزش مهارتهای زندگی و آموزش ابراز وجود، درمانهای روانشناختی مانند رفتار درمانی و انواع فنون رواندرمانی و نیز توانبخشی مانند ترمیم مشکلات ادراکی و شناختی از جمله مداخلههای روانشناختی تلقی میشوند. اهمیت و ضرورت آموزش این شیوهها و مهارتها زمانی مشخص میشود که بدانیم آموزش آنها موجب ارتقای تواناییهایی روانی و اجتماعی میگردد. این تواناییها فرد را برای برخورد مؤثر با کشمکشها و موقعیتهای زندگی یاری میبخشد و به او کمک میکند تا با سایر انسانها، جامعه، فرهنگ و محیط خود مثبت و سازگارانه عمل کند و سلامت روانی خود را تأمین کند. لذا آموزش و تمرین این مهارتها موجب تقویت یا تغییر نگرانیها، ارزشها و رفتار انسان میگردد. |
کلیدواژه ها |
آموزش، توانبخشی، کودکان با نیازهای ویژه، معلم. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |