مقایسه نیمرخ مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی در دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان با اختلال ADHD
کد مقاله : 1222-CNF
نویسندگان
افضل اکبری بلوطبنگان *1، نازنین سیامی2
1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی، گروه آموزشی کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه فرهنگیان یاسوج، یاسوج، ایران.
چکیده مقاله
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه نیمرخ مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی در دانش‌آموزان عادی و دانش‌آموزان با اختلال ADHD بود. طرح پژوهش علی- مقایسه‌ای بود. از بین کلیه دانش‌آموزان شهرستان رامهرمز تعداد 25 دانش‌آموز با اختلال ADHD به شیوه در دسترس انتخاب شدند. برای تعیین گروه مقایسه 25 دانش‌آموز عادی انتخاب و از لحاظ سن، جنسیت و پایه تحصیلی با گروه نمونه همتاسازی شدند. هر دو گروه به پرسشنامه مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی کانرز (2004) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌ تحلیل واریانس چندمتغیری (MANOVA) استفاده شد. کلیه تحلیل‌ها با نرم‌افزار SPSSV22 انجام شد. نتایج نشان داد بین نمرات مشکلات توجه، عملکرد حافظه و یادگیری، کارکردهای اجرایی و پردازش شناختی بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود داشت (01/0>P). این در حالی بود که در نمرات عملکرد حسی- حرکتی و زبان بین گروه‌ها تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. در نهایت با توجه به نتایج می‌توان گفت دانش‌آموزان دارای اختلال ADHD نسبت به دانش‌آموزان عادی مشکلاتی در توجه، عملکرد حافظه و یادگیری، کارکردهای اجرایی و پردازش شناختی دارند و لذا آگاهی خانواده‌ها، معلمان، مدیران و سایر متخصصان از این مهارت‌ها می‌تواند در جهت کاهش یا رفع مشکلات این دانش‌آموزان کمک‌کننده باشد.
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: دانش‌آموزان با اختلال ADHD، دانش‌آموزان عادی، مهارت‌های عصب‌روان‌شناختی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی