واکاوی تجارب معلمان در تدریس به کودکان با نیازهای ویژه در کلاس های چندپایه روستایی
کد مقاله : 1226-CNF
نویسندگان
زاهد فرجی *1، نارین گل محمدی2، شکیلا زرین صدف2
1مدرس مدعو گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان، ایران
2دانشجومعلم رشته کودکان با نیازهای ویژه دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنت الهدی صدر سنندج
چکیده مقاله
در مدارس روستایی و کلاس‌های چندپایه کودکان با نیازهای ویژه با دانش‌آموزان دیگر دریک مدرسه و کلاس چندپایه، آموزش می‌بینند. به همین دلیل در این پژوهش در صدد بازنمایی تجارب معلمانی هستیم که در سال تحصیلی 1402-1401 در کلاس‌های چندپایه‌ای مشغول تدریس بوده‌اند که دانش‌آموز با نیازهای ویژه را نیز همزمان در این‌کلاس‌ها با دانش‌آموزان دیگر آموزش داده‌اند. پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسانه است. معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. گردآوری داده‌ها و فرآِیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه‌ها، متن آن‌ها تهیه شده و قبل از تحلیل، متن مصاحبه رویت مصاحبه‌شونده رسیده است و سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا، کدهای باز، مضامین فرعی و مضامین اصلی استخراج گردید. از مصاحبه‌ها 120کد باز استخراج گردید که پس از دور دوم کدگذاری، این کدها و ضامین فرعی در هشت مضمون اصلی قرار گرفتند. مضامین اصلی پژوهش عبارتند از: راهبردهای تدریس، چالش‌ها، اداری-سازمانی، ویژگی‌های معلمی برای این تدریس، آموزش‌های دانشگاهی و شرایط محیطی. نتایج پژوهش نشان داد با توجه شرایط ویژه این کلاس‌ها و همراه بودن دانش‌آموزان نیاز‌های ویژه با دیگر دانش-آموزان در کلاسی چندپایه چالش‌های خاصی را برای معلم و دانش‌آموزان به همراه داشته است و لازم است آموزش‌هایی در خصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به این معلمان داده شود، امتیازها و مشوق‌هایی نیز باید برای این معلمان در نظر گرفته شود و همچنین امکاناتی خاص متناسب با شرایط دانش‌آموز با نیاز ویژه در اختیار این مدارس چندپایه قرار گیرد.
کلیدواژه ها
دانش آموز با نیازهای ویژه، کلاس چندپایه، تدریس، مدارس روستایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی