واکاوی تجارب معلمان در تدریس به کودکان با نیازهای ویژه در کلاس های چندپایه روستایی |
کد مقاله : 1226-CNF |
نویسندگان |
زاهد فرجی *1، نارین گل محمدی2، شکیلا زرین صدف2 1مدرس مدعو گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان، ایران 2دانشجومعلم رشته کودکان با نیازهای ویژه دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیده بنت الهدی صدر سنندج |
چکیده مقاله |
در مدارس روستایی و کلاسهای چندپایه کودکان با نیازهای ویژه با دانشآموزان دیگر دریک مدرسه و کلاس چندپایه، آموزش میبینند. به همین دلیل در این پژوهش در صدد بازنمایی تجارب معلمانی هستیم که در سال تحصیلی 1402-1401 در کلاسهای چندپایهای مشغول تدریس بودهاند که دانشآموز با نیازهای ویژه را نیز همزمان در اینکلاسها با دانشآموزان دیگر آموزش دادهاند. پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسانه است. معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. گردآوری دادهها و فرآِیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبهها، متن آنها تهیه شده و قبل از تحلیل، متن مصاحبه رویت مصاحبهشونده رسیده است و سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا، کدهای باز، مضامین فرعی و مضامین اصلی استخراج گردید. از مصاحبهها 120کد باز استخراج گردید که پس از دور دوم کدگذاری، این کدها و ضامین فرعی در هشت مضمون اصلی قرار گرفتند. مضامین اصلی پژوهش عبارتند از: راهبردهای تدریس، چالشها، اداری-سازمانی، ویژگیهای معلمی برای این تدریس، آموزشهای دانشگاهی و شرایط محیطی. نتایج پژوهش نشان داد با توجه شرایط ویژه این کلاسها و همراه بودن دانشآموزان نیازهای ویژه با دیگر دانش-آموزان در کلاسی چندپایه چالشهای خاصی را برای معلم و دانشآموزان به همراه داشته است و لازم است آموزشهایی در خصوص دانشآموزان با نیازهای ویژه به این معلمان داده شود، امتیازها و مشوقهایی نیز باید برای این معلمان در نظر گرفته شود و همچنین امکاناتی خاص متناسب با شرایط دانشآموز با نیاز ویژه در اختیار این مدارس چندپایه قرار گیرد. |
کلیدواژه ها |
دانش آموز با نیازهای ویژه، کلاس چندپایه، تدریس، مدارس روستایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |