ارزیابی اثربخشی آموزش تلفیقی در بهبود اختلالات رفتاری کودکان دارای نیازهای ویژه |
کد مقاله : 1228-CNF (R1) |
نویسندگان |
محمد حسین درخشانی *1، حجت اله ساعدی2 1پردیس علامه امینی تبریز 2پردیس علامه امینی |
چکیده مقاله |
چکیده این پژوهش به قصد تعیین اثر بخشی آموزش تلفیقی بر اختلالات رفتاری کودکان دارای نیازهای ویژه انجام گرفته است. روش پژوهش در این مقاله از نوع علی- مقایسهای بوده است که در آن متغیر مستقل یعنی آموزش تلفیقی در قالب مداخله ی آموزشی قبلاً اعمال شده، بود. از دانش آموزان پایههای چهارم و پنجم ابتدایی آموزش تلفیقی تعداد ٦٧ نفر، از دانش آموزان مدارس استثنایی همان پایه ها تعداد ۳۰ نفر و از دانش آموزان مدارس عادی تعداد ٦٧ نفر، در گروههای سه گانه کم بینا، کم شنوا و جسمی حرکتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادههای بدست آمده از این با روشهای آماری تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) مورد کنکاش آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان اختلالات رفتاری کودکان دارای نیازهای ویژه نسبت به کودکان مدارس تلفیقی و عادی بیشتر است و آموزش تلفیقی موجب کاهش معنادار در اختلالات رفتاری آنان میگردد. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: آموزش تلفیقی، اختلالات رفتاری، کودکان دارای نیازهای وژه، مدارس استثنایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |