ارزیابی اثربخشی آموزش تلفیقی در بهبود اختلالات رفتاری کودکان دارای نیازهای ویژه
کد مقاله : 1228-CNF (R1)
نویسندگان
محمد حسین درخشانی *1، حجت اله ساعدی2
1پردیس علامه امینی تبریز
2پردیس علامه امینی
چکیده مقاله
چکیده
این پژوهش به قصد تعیین اثر بخشی آموزش تلفیقی بر اختلالات رفتاری کودکان دارای نیازهای ویژه انجام گرفته است. روش پژوهش در این مقاله از نوع علی- مقایسه‌ای بوده است که در آن متغیر مستقل یعنی آموزش تلفیقی در قالب مداخله ی آموزشی قبلاً اعمال شده، بود. از دانش آموزان پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی آموزش تلفیقی تعداد ٦٧ نفر، از دانش آموزان مدارس استثنایی همان پایه ها تعداد ۳۰ نفر و از دانش آموزان مدارس عادی تعداد ٦٧ نفر، در گروههای سه گانه کم بینا، کم شنوا و جسمی حرکتی به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌های بدست آمده از این با روشهای آماری تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و تحلیل واریانس چندگانه (MANOVA) مورد کنکاش آماری قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میزان اختلالات رفتاری کودکان دارای نیازهای ویژه نسبت به کودکان مدارس تلفیقی و عادی بیشتر است و آموزش تلفیقی موجب کاهش معنادار در اختلالات رفتاری آنان می‌گردد.
کلیدواژه ها
واژگان کلیدی: آموزش تلفیقی، اختلالات رفتاری، کودکان دارای نیازهای وژه، مدارس استثنایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر