بازنمایی تجارب زیسته معلمان غیر تخصصی از تدریس در مدارس کودکان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1229-CNF
نویسندگان
زاهد فرجی *1، ساریه صالح پور2، مریم شمسی2
1مدرس مدعو گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان، ایران
2دانشجو معلم کارشناسی آموزش کودکان با نیازهای ویژه، پردیس شهیده بنت‌الهدی صدر سنندج
چکیده مقاله
دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس مخصوص به خود مشغول به یادگیری می‌شودند و معلمان این کودکان نیز در رشته‌ی تخصصی کودکان با نیاز ویژه تحصیل کرده‌اند؛ اما گاهی اوقات بنابردلایلی معلمانی در این مدارس به تدریس مشغولند که در رشته‌ی تخصصی کودکان با نیازهای ویژه تحصیل نکرده‌اند و متخصص این حوزه‌ی آموزشی نیستند به همین دلیل در این پژوهش در صدد بازنمایی تجارب معلمانی هستیم که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس کودکان با نیازهای ویژه تدریس داشته‌اند اما رشته‌ی تحصیلی آن‌ها به این حوزه مرتبط نبوده است. پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسانه است. معلمان به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده است. گردآوری داده‌ها و فرآِیند مصاحبه تا اشباع نظری ادامه یافت. پس از ضبط مصاحبه‌ها، متن آن‌ها تهیه شده و قبل از تحلیل، متن مصاحبه رویت مصاحبه‌شونده رسیده است و سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا، کدهای باز، مضامین فرعی و مضامین اصلی استخراج گردید. از مصاحبه‌های 121 کد باز استخراج گردید که پس از دور دوم کدگذاری، این کدها و ضامین فرعی در هشت مضمون اصلی قرار گرفتند. مضامین اصلی پژوهش عبارتند از: راهبردهای سازگاری، چالش‌ها، انتخاب، ویژگی کودکان با نیاز ویژه، دوره‌های آموزشی و یازخوردهای والدین. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که بیشتر اوقات به‌دلیل کمبود نیرو این معلمان در این مدارس به‌کار گرفته می‌شوند که در این مورد لازم است از لحاظ اداری تصمیمی اساسی گرفته شود، هم‌چنین نیاز است که از گمارش افراد غیرمتخصص، دوره‌های لازم برگزار شود.
کلیدواژه ها
تدریس غیرتخصصی، دانش‌آموز با نیازهای ویژه، تدریس، تخصص گرایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر