تحلیلی بر کتاب مطالعات اجتماعی و اثربخشی آن در بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی |
کد مقاله : 1231-CNF (R3) |
نویسندگان |
مرضیه رونقی * عضو هأت علمی رسمی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بیان ضرورت آموزش مطالعات اجتماعی و اثر بخشی این آموزشها دربهبود مهارتهای اجتماعی لازم برای دانشآموزان کم توان ذهنی با روش کتابخانهای و تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی برای کودکان با نیازهای ویژه کد 3/40 ونیز با بهرهگیری از نظریات اندیشمندان عرصهی آموزش تدوین شده است. نتایج حاصله گویای این بود که مفاهیم مطالعات اجتماعی به منظور ایجاد مهارتهای اجتماعی در رفع نیازهای فردی و اجتماعی اکتسابی و یادگرفتنی میباشند و آموزش آن برای همه افراد یک جامعه و نیز افرادی که در برخی زمینهها کم توان تر از سایرین هستند، ضرورت دارد، زیرا به تربیت شهروندانی بهتر کمک می نماید. مفاهیمی که لازمه زندگی اجتماعی است و منجر به کسب هویت ملی و دینی، فراگیری بسیاری از ویژگیهای اخلاق اجتماعی و مهارتهای زندگی از جمله چگونگی برخورد با دیگران در موقعیتهای مهمانی، کلاس درس، خرید کردن، حضور درمکانهای عمومی به منظور تفریح و سایر موقعیهای اجتماعی دیگر میگردد و یکی از ابزارهای مهمی که می تواند ما را در دستیابی به این اهداف یاری نماید، تدریس آموزههای کتب مطالعات اجتماعی است و در این زمینه کودکان کم توان بیش از سایرین نیازمند این آموزشها هستند. |
کلیدواژه ها |
مطالعات اجتماعی، کم توان ذهنی، مهارتهای اجتماعی، مشارکت، نیازهای فردی و اجتماعی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |