بررسی تحلیلی نقش سرسختی وتاب آوری مادران بر سلامت روان و آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه |
کد مقاله : 1232-CNF (R1) |
نویسندگان |
زهرا مسیبی *1، متین زمانی2 1استاد گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) اصفهان 2دانشجو آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان |
چکیده مقاله |
تاب آوری را سازگاری موفق با شرایط ناگوار و ظرفیت افراد برای مقاومت و تحمل شرایط سخت و پرخطر تعریف کرده اند. با توجه به اینکه وجود کودکان با نیازهای ویژه تأثیرات معنی داری بر عملکرد و روابط در خانواده وسلامت روانی افراد در خانواده دارد ، پژوهش حاضر با با استفاده از روش تحلیل محتوا و با اتکا به منابع کتابخانه ای و مطالعه کتب و مقالات معتبر با هدف مشخص کردن نقش سرسختی وتاب آوری مادران بر سلامت روان و آموزش دانش آموزان دارای نیازهای ویژه، انجام شده است. یافته ها نشان می دهد سه متغیر تاب آوری، سرسختی و سلامت روانی در ارتباطی به هم پیوسته اند. این متغییرها می توانند به مادران دارای کودکان با نیازهای ویژه در موقعیت ها و شرایط سخت کمک کنند. در نتیجه می توان با افزایش و بهبود تاب آوری و سرسختی در مادران با کودکان دارای نیازهای ویژه، کیفیت زندگی آنها و فرزاندان آنها را بهبود بخشید. |
کلیدواژه ها |
تاب آوری، سرسختی، سلامت روانی، دانش آموزان با نیازهای ویژه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |