بررسی تحلیلی نقش سرسختی وتاب آوری مادران بر سلامت روان و ‏آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1232-CNF (R1)
نویسندگان
زهرا مسیبی *1، متین زمانی2
1استاد گروه آموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) اصفهان
2دانشجو آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اصفهان
چکیده مقاله
تاب آوری را سازگاری موفق با شرایط ناگوار و ظرفیت افراد برای مقاومت و تحمل شرایط سخت ‏‏و پرخطر تعریف کرده اند. با توجه به اینکه وجود کودکان با نیازهای ویژه تأثیرات معنی داری بر ‏عملکرد و ‏روابط در خانواده وسلامت روانی افراد در خانواده دارد ، پژوهش حاضر با با استفاده از ‏روش تحلیل محتوا و با اتکا به منابع کتابخانه ای و مطالعه کتب و ‏مقالات معتبر‎ ‎با هدف مشخص ‏کردن ‏نقش سرسختی وتاب آوری مادران بر سلامت روان و آموزش دانش آموزان دارای نیازهای ‏ویژه، انجام شده است. یافته ها نشان می دهد سه متغیر تاب آوری، سرسختی و سلامت ‏روانی در ‏ارتباطی به هم پیوسته اند. این متغییرها می توانند به مادران دارای کودکان ‏با نیازهای ویژه در ‏موقعیت ها و شرایط سخت کمک کنند. در نتیجه می توان با افزایش و بهبود تاب آوری و ‏سرسختی در ‏مادران با کودکان دارای نیازهای ویژه، کیفیت زندگی آنها و فرزاندان آنها را بهبود ‏بخشید.‏
کلیدواژه ها
تاب آوری، سرسختی، سلامت روانی، دانش آموزان با نیازهای ویژه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر