اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر راهبرد های شناختی بر مهارت بیان نوشتاری دانش آموزان نابینا و کم بینا |
کد مقاله : 1237-CNF |
نویسندگان |
مرضیه بیگی حبیب آبادی * آموزش و پرورش استثنایی مدرسه نابینایان شهید احمد سامانی |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مبتنی بر راهبرد های شناختی بر مهارت بیان نوشتاری دانش آموزان نابینا و کم بینای مقطع ابتدایی صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه تجربی پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموز نابینا و کم بینای دوره دوم مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 31 نفر بودند. حجم نمونه 20 نفر بود (14 پسر و 6 دختر)که به صورت هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 10 دانش آموز). در این پژوهش مشکلات بیان نوشتاری از طریق پرسشنامه ی تحلیل محتوای بیان نوشتاری مدل انگلرت مورد بررسی قرار گرفت. این پرسشنامه بر اساس 5خرده آزمون برنامه ریزی، سازماندهی، نوشتن، اصلاح کردن و ویرایش تهیه شده است و همسانی درونی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0.84 به دست آمده است. آزمودنی های گروه آزمایش طی 40 جلسه راهبرد های شناختی را در 5 مرحله ی مجزا آموزش دیدند. سپس آزمون بیان نوشتاری اجرا شد. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تحلیل داده ها نشان داد که گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل پس از شرکت در مداخله، در نتایج آزمون از نظر آماری تفاوت معنا داری دارند )01/0P< ( این مداخله توانست منجر به بهبود بیان نوشتاری دانش آموزان شود و می توان از این راهبرد ها در بهبود مهارت بیان نوشتاری دانش آموزان نابینا و کم بینا استفاده کرد. |
کلیدواژه ها |
آموزش راهبرد های شناختی، دانش آموزان نابینا کم بینا، بیان نوشتاری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |